У межах місяця обізнаності про ментальне здоров’я та кампанії «Сенсотека “Ти як?”» для здобувачів вищої освіти 13-ої групи 2-ий курс медичного факультету № 1 ПДМУ разом з викладачами кафедри фармакології у Навчально-науковому центрі ментального здоров’я практичним психологом ФМФК Тетяною Климач був проведений психологічний тренінг "Залишайся в ресурсі". Метою його було сформувати у студентів-медиків навички збереження психологічного ресурсу, профілактики емоційного вигорання та саморегуляції в умовах підвищеного стресу, пов’язаного з навчанням і професійною підготовкою. Методом психоедукації були надані короткі теоретичні блоки про природу стресу; симптоми емоційного вигорання; поняття "ресурсного стану" і "саморегуляції". Завдяки роботі з метафоричними асоціативними картками учасники глибше осмислили власні внутрішні ресурси, актуальні потреби та сформулювали індивідуальні стратегії психологічної підтримки. Під час зустрічі звучали важливі сенси, що залишаються з нами:
- «Коли важко рухатись — просто йди! Крок за кроком. В кожному кроці є сила, і це і є рух»
- «Близькість стає більшою там, де ми її цінуємо. Як відчувають свою цінність ті, хто з тобою поруч?»
- «У тобі — океан сил, мудрості та доброти. Дозволь собі відчути свою велич».
Прес-служба Полтавського державного медичного університету
As Part of Mental Health Awareness Month and the “SensoTeka: How Are You?” Campaign, a psychological workshop "Stay in Your Resource" was held — details below
In the framework of Mental Health Awareness Month and the nationwide campaign "SensoTeka: How Are You?", a psychological training session titled “Stay in Your Resource” was conducted for the 2nd-year students of Group 13, Medical Faculty No. 1 at PSMU. The event was organized by the Department of Pharmacology in collaboration with practical psychologist Tetiana Klymach, and held at the University’s Mental Health Education and Research Center.
The workshop aimed to equip future medical professionals with practical tools for maintaining their psychological resources, preventing emotional burnout, and developing self-regulation skills — all crucial under the high stress of academic and clinical training.
Using the method of psychoeducation, students were introduced to key concepts through brief theoretical modules on: the nature of stress, symptoms of emotional burnout, the idea of a "resourceful state", and techniques of self-regulation.
Participants also worked with metaphorical associative cards, which enabled them to reflect more deeply on their inner strengths, current needs, and develop personalized strategies for emotional well-being.
The session was enriched with meaningful insights that resonated strongly with the group, such as:
"When it's hard to move — just walk. Step by step. There's power in every step, and that is progress."
"Closeness grows where we value it. How do those around you feel their worth?"
"Within you lies an ocean of strength, wisdom, and kindness. Allow yourself to feel your greatness."
This workshop not only offered valuable psychological tools but also created a safe space for reflection, support, and connection — essential elements in nurturing resilience and mental well-being among future healthcare professionals.