У кінці листопада 2024 року мені пощастило відвідати Університет Арістотеля в Салоніках, Греція. Тиждень роботи в одному з найбільших університетів Європи став можливим завдяки програмі академічного обміну «Erasmus+ International Credit Mobility» для науково-педагогічних працівників (staff mobility for training).
Навесні серед новин та оголошень на університетському сайті з’явилася інформація про відкриту можливість для участі у програмі академічного обміну «Erasmus+ International Credit Mobility» для науково-педагогічних працівників (staff mobility for training/teaching). Для участі у конкурсі потрібно було підготувати пакет документів, що включав мотиваційний лист, план роботи протягом запланованого часу перебування в закордонному виші та сертифікат про володіння іноземною мовою. Документи підготувала досить швидко і для обох відкритих напрямків (training та teaching). Листування з грецькою стороною розпочалося конструктивно, включало обговорення дат, можливі бенефіції для обох сторін та вибір найбільш вдалого підрозділу для співпраці відповідно до моєї спеціалізації. Обраним підрозділом стала кафедра пародонтології з імпланотологією школи стоматології під керівництвом професора Дімітри Сакелларі, яка, вивчивши пакет документів, затвердила можливість співпраці на базі їх підрозділу. Всі документи, в тому числі лист підтримки приймаючої сторони, були надіслані в комітет програми академічного обміну «Erasmus+ International Credit Mobility» і отримали позитивне рішення.
Не дивлячись на кінець листопада, Салоніки зустріли мене приємною сонячною погодою. Азарт очікування нового цікавого досвіду, захват від відвідування Греції, спокій від відсутності сирен, повітряних тривог і вибухів створили чудовий настрій і налаштування на неймовірну взаємодію. І передчуття не помилилися.
Університет Арістотеля в Салоніках або Салонікійський університет - найбільший університет Греції, розташований на площі 230 000 м2 в самому центрі міста, поблизу найвідоміших історичних пам’яток, набережної, парків та музеїв. Цей університет входить до асоціації європейських університетів Coimbra Group (об’єднання 37 університетів для розвитку зав’язків та координації навчального процесу в руслі спільно європейської освітньої політики). В університеті Арістотеля навчається понад 95 000 студентів, а науково-педагогічний склад – це більше 2 тисяч викладачів з науковими ступенями.
Варто зазначити високий рівень організації з боку приймаючої сторони. Координатор програми заздалегідь вислала на месенджер організаційні вказівки, рекомендації з планування графіка, схему розташування університетських корпусів і навіть Гугл-мітку адміністративного корпусу, куди треба було першочергово з’явитися для завершення оформлення документів вже особисто.
Школа стоматології розташовується недалеко від адміністративного корпусу, поруч зі школою медицини та однією з лікарень міста. Знайти корпус було не складно, бо це величезна 9 поверхова будівля. А от розібратися з відділеннями й кабінетами колег виявилося складніше – підписи грецькою викликали деякі труднощі. Але це навіть додавало цікавинки в новий досвід. Професор Дімітра Сакелларі, завідуюча кафедрою пародонтології та імплантології, зустріла мене щиро і радісно, перша комунікація запам’яталася приємною, відкритою, по-європейськи вільною. Півгодинки на ознайомлення з документацією і літературою і вперед в клініку. В перший день я відвідала клініку післядипломного рівня освіти кафедри, де інтерни 2 року навчання проводили 2 великих оперативних втручання по закриттю рецесії вільним клаптем та закритому синус-ліфтингу. З першого дня вразив високий рівень теоретичної підготовки та практичних навичок інтернів, що проводять клінічний прийом пацієнтів. Відбудована до деталей їх взаємодія з викладачами, що курували процес, контролювали важливі етапи, підказували, а інколи навіть скеровували руку молодих спеціалістів під час проведення маніпуляцій. Високий рівень матеріального забезпечення клініки всім необхідним, починаючи від одноразових халатів, рукавичок, масок і закінчуючи декількома видами кістково-пластичного матеріалу та мембран дозволяє інтернам відчувати себе вільно в прийнятті рішень, щодо використання того чи іншого матеріалу, інколи змінюючи початковий план в залежності від ходу операції. Всі етапи ретельно фотопротоколюються. Викладачі відкриті до взаємодії, готові до запитань та клінічних дискусій, з цікавістю запитували про ті відмінності в підходах, які є в наших клініках.
Наступного дня мій план роботи передбачав відвідування пародонтологічної клініки додипломного рівня, де працюють здобувачі освіти 4 та 5 курсів навчання. Велика, світла клініка, що складалася з 2 клінічних залів, в цілому містила 18 робочих місць для бригади лікар-асистент (студенти мають право працювати тільки бригадою). Група здобувачів включає в середньому 30 студентів, тобто одночасно працює близько 15 бригад, роботу яких курує 1 черговий викладач та 3 інтерни, що постійно знаходяться поміж студентів, постійно контролюють роботу.
Протягом тижня вдалося відвідати також інші кафедри школи стоматології й ознайомитися з оснащенням, особливостями освітнього процесу, поспілкуватися з викладачами, інтернами та студентами. Цікавим є те, що інтерни присутні на всі практичних заняттях студентів додипломного рівня, як у фантомних класах, так і в клініці, допомагаючи викладачеві контролювати процес навчання такої кількості студентів.
Фантомні класи на кафедрі оперативної стоматології для здобувачів освіти 2 і 3 курсів великі, світлі, мають близько 3 десятків робочих місць, оснащених тренувальними стоматологічними фантомами голови й близько половини робочих місць додатково мають мікроскопи для роботи зі збільшенням. Здобувачі освіти мають можливість працювати з 3D принтерами та технологією CAD/CAM, все необхідне для цього виду діяльності зібране в одному навчальному класі й окремий викладач закріплений за цим видом діяльності.
Вдалося відвідати також дві лабораторії, що займаються науковими дослідженнями мікробіологічного, хімічного та фізичного напрямків. Оснащення лабораторій вразило своєю різноманітністю, сучасністю та багатовекторністю. Викладачі, що працюють в лабораторіях є справжніми фанатами своєї справи й підвищують науковий рівень дослідних робіт на щабель всесвітньо значимих відкриттів з потужною доказовою базою та великими чистими статистичними вибірками.
Наприкінці тижня вдалося відвідати семінар для здобувачів післядипломного рівня освіти, що проводила професор Даная Ападзідоу. Семінари в плані навчання проводяться 1 раз на місяць, інтерни по черзі готують презентацію власного клінічного випадку в мультимедійному форматі. Цей вид роботи проходить легко і невимушено, в позитивній атмосфері, більше схожій на клінічну дискусію колег, ніж на навчання зі строгою ієрархією викладач-студент. Інтерни беруть участь у дискусії, висловлюють своє бачення клінічної ситуації, яке може відрізнятися від викладацької точки зору, обговорюють можливі етіо-патогенетичні механізми розвитку захворювання, клінічну симптоматику, діагностичні заходи, лікувальний план та прогностичні параметри для даного випадку.
Протягом мого перебування в Салоніках в університеті Арістотеля також проходив курс навчання за обміном по програмі Erasmus+ студент IV курсу стоматологічного факультету нашого університету Владислав Нєдєльчев. Він протягом всіх років навчання займався науковою роботою під моїм керівництвом в Студентській науковій групі кафедри терапевтичної стоматології, тож ми чудово знайомі. Це дозволило комплексувати наші зусилля під час перебування в закордонному виші для отримання максимального результату співпраці.
У вільний від роботи час я відвідувала екскурсії та визначні місця Салонік та наближених регіонів Греції. Владислав за можливості приєднувався згідно з власним навчальним планом. Піша багатогодинна екскурсія вуличками старого міста занурила нас в багатогранну, багаторівневу і багатовекторну історію Греції, регіону Македонія та міста Салонік. Подорожі до водоспадів Едеси та термальних джерел Позар дозволили відпочити та насолодитися неймовірною красою природи. До речі, в термальних басейнах ми зустріли цілу групу українських військових на реабілітації, поспілкувалися тепло і легко, підіймали патріотичні теми, віздначали позицію Греції в підтримці нашої військової ситуації. Відвідали Віргінію з неймовірного масштабу археологічними розкопками та оглядом найвизначнішої знахідки давнини – могили Філіпа І, батька Олександра Великого Македонського. Куштували симіти й гірос, розвінчували секрет справжнього грецького салату, питали місцевих про традиції побуту, особливості життя, роботи і навчання, ознайомлювалися з традиціями та культурою.
Подібні поїздки є вкрай важливими й для професійного зростання викладача і для особистісного вдосконалення через вивчення чужого досвіду, співставленням зі своїми знаннями, набуття нових навичок і знань для подальшого впровадження в роботу вітчизняного вишу.
Я надзвичайно задоволена поїздкою і висловлюю глибоку вдячність керівному складу нашого університету та тим колегам, які допомагали, підказували, підтримували на цьому шалено цікавому шляху.